Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Sikker Sak - Innbyggerdialog - Aktivere

For å aktivere innbyggerdialog i Sikker Sak må man lage nye kategorier i Sikker Sak, og så aktivere funksjonaliteten under Innstillinger. 

Krav for å aktivere Innbyggerdialog

  • SvarInn må være aktivert i Sikker Sak
  • SvarUt må være aktivert i Sikker Sak
  • Funksjonaliteten for eDialog må være aktivert i tjenestens KS-portal. Se hvordan dette gjøres hos KS Digital

 

Oppsett av funksjonalitet

Steg 1: Aktivere Edialog i KS SvarUt
Se mer informasjon fra KS: https://ksdigital.no/tjenestene/svarut-tjenesten/ks-edialog/ 

 

Steg 2: Kodeverk
Lag to kategorier under 'Korrespondanse' for innbyggerdialog. Husk å fylle ut både navn på kategorien og type i nedtrekkslisten. 
  • Det må være en egen kategori for utgående innbyggerdialog knyttet til underkategorien "Utgående"
  • Det må være en egen kategori for inngående innbyggerdialog knyttet til underkategorien "Inngående"

Legge til kategori:
  1. 'Administrasjon' - 'Kodeverk' - 'Korrespondanse'
  2. Klikk på 'Registrer ny kode'
  3. Legg inn navn på kategori og velg underkategori
  4. Gjør dette til du har to nye kategorier



Steg 3: Aktiver Innbyggerdialog
  1. Gå til 'Administrasjon' - 'Innstillinger'
  2. Skroll ned til  'Innbyggerdialog'
  3. Klikk på 'Rediger'
  4. Aktiver knappen 'Aktiver innbyggerdialog'
  5. Ikke gjør endringer på feltet 'Aktiver innbyggerdialog uten SvarInn'. Dette valget er kun aktuelt for Visma Flyt Barnevern
  6. Feltet 'Svar sendes til' ta stilling til følgende valg:
    1. Tjenesteeier: innbyggerdialogen sendes via tjenesteeiers organisasjonsnummer. .Hvis dette er valgt kan det være at svar inn bli "fanget opp" av arkiv, som da er satt opp mot tjenesteeier organisasjonsnummer. Dette igjen gjør at svar på innbyggerdialog ikke kommer tilbake til VFSS. Merk: dersom tjenesteeier er en kommune og har klient lagt på toppnivå/tjenesteeier vil ikke disse kunne bruke innbyggerdialog hvis Underenhet er valgt.
    2. Underenhet: For å unngå problemet hvis Tjenesteeier er valgt, kan man i stedet for velge Underenhet. Da er det organisasjonsnummeret tilknyttet tilhørigheten til klienten som brukes ved sending og mottak. 
  7. Legg inn de nye kategoriene under 'Velg kategori'
  8. Lagre


Annet
Vi anbefaler å lage en egen tekstmal for innbyggerdialog. Denne bør fortelle partene at de har fått et dokument til gjennomlesning, og angi en frist for antall dager dere ønsker at de skal svare innen.