Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Folkeregisterimport feiler for HsPro

Tips til diverse problemstillinger i forbindelse med folkeregisteret i HsPro

Obs, nytt fra versjon 19.x: NHN Brukernavn og passord (ukryptert) legges inn i HsPro under Drift -> Sysinfo -> Lokalt folkereg.  Dette lå tidligere i config filen til Folkeregisterimport servicen. Merk at NHN passordet i config filen er kryptert og kan ikke legges inn i HsPro. 

Åpning i brannmur

Det er nødvendig med åpning i brannmur for både HsPro sin webserver og annen server dere velger å sette opp Folkeregisterløsningen på (for eksempel Link server). Port som skal åpnes er port 443.

Import av folkeregisteret har stoppet opp etter oppgradering

Ved oppgradering av folkeregisteret vil dere få en ny configfil. Det er viktig at dere ikke benytter den gamle configfilen, men kopierer informasjon om connectionstring og Import path fra den gamle filen til den nye. Etter det er gjort endringer i configfilen må Visma HsPro FolkRegister Service restartes. Årsaken til at den gamle configfilen ikke skal benyttes er pga det kan være gjort endringer i filen til den nye versjonen.


Sjekk loggfilene for folkeregisteret

Folkeregisteret er hos de fleste installert på samme server som Visma Samhandling Link kjører på. Eventuelt ligger det på HsPro sin webserver. Standard installasjonssted er: C:\Program Files (x86)\Visma Unique AS\HsProFolkeRegisterImport
Sjekk i mappen Logs og filen FolkregisterService for informasjon om importstatus. Siste hendelser ligger nederst i filen. 

Import av endringsfil feiler Dersom import av endringsfil feiler, anbefales det at dere importerer en full fil. For å importere en full fil må dere gå inn i HsPro - Drift - Lokalt folkeregister og hake av for  "Velg å kjøre full import av folkeregister på fastsatt tidspunkt i dag". En full fil vil da bli importert
I loggfilen kan det se slik ut når en endring feiler
 

Direktesøk mot NHN feiler fra HsPro
Dersom meldingen "The given URI must be absolute. Parameter name: uri" vises når en foretar et direktesøk fra HsPro mot NHN må url -ene i hspro web.config sjekkes.



Sjekk at disse url-ene ligger korrekt i filen (store/små bokstaver må være slik som under):

  • NhnServiceRestAddress - https://personregister.nhn.no/Personregister.Query.REST.WS
  • Endpoint adress – https://personregister.nhn.no/Personregister.WCF/PersonService.svc
  • Dns value – personregister.nhn.no
  Feilmelding i logg - NHN wcf service endpoint is not responding
  • Sjekk at NHN brukernavn og password er skrevet inn riktig. Test med å legge inn NHNServiceRestAddress(https://personregister.nhn.no/Personregister.Query.REST.WS) i nettleser slik at du får skrevet inn brukernavn/passord. Gir meldingen OK dersom det er riktig.
  • Sjekk at url-ene er lagt inn korrekt i FolkeregisterImport.config