Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Avslutte operatører / ansatte automatisk

Artikkelen tar for seg hvordan en kan få avslutte operatører / ansatte automatisk

Systemadministrasjon 

Ajourhold - System - Planleggeren

Stopp ikke aktive opertaører i planleggeren 

Dersom kommunen velger å ta denne funksjonaliteten i bruk, så er antagelig kjøring en gang i uken et fornuftig valg.

Ajourhold - System - Master - Sikkerhet 

Feltet "Stopp inaktive operatører etter": Vi har her angitt 120 dager. Etter dette vil en operatør som ikke har logget på Profil de siste 120 dagene automatisk bli deaktivert av den planlagte oppgaven. Det er mulig å legge inn verdi mellom 50 og 365 dager i dette feltet.

Det er to unntak fra regelen om manglende pålogging. En operatør som aldri har logget på Profil vil bli deaktivert etter en annen regel. Nedenfor er vist to datoer en finner i operatør skjermbildet.

En operatør som aldri har logget på Profil vil bli deaktivert når ‘Gjelder fra dato’ er mer enn 120 dager tilbake i tid.

I tillegg til unntaket ovenfor vil operatøren ‘dba’ aldri bli satt inaktiv.

​Unntak fra deaktivering

Det er antagelig slik at flere kommuner legger inn en del fiktive operatører. Dette er som hovedregel operatører som aldri logger på Profil, og de er antagelig også uten tilgang til moduler. Typisk vil en f.eks. bruke slike operatører ved fordeling av huskelapper.

I operatør skjermbildet er det tatt inn en ny sjekkboks en kan hake av i for å hindre at slike operatører blir deaktivert.

Dersom det haket av som vist nedenfor, vil denne operatøren aldri bli deaktivert av den planlagte oppgaven.

En deaktivert operatør

Dersom en operatør blir deaktivert, så vil en se resultatet i operatør skjermbildet ved at ‘Gjelder til dato’ er satt til dagens dato slik som vist nedenfor.

Operatøren kan settes aktiv igjen ved å nullstiller ‘Gjelder til dato’. Etter dette kan operatøren igjen logge på Profil, og vil ha den samme autorisasjonsprofil som vedkommende hadde tidligere.

Endring i rapport

I systemadministrasjonsmodulen finnes en rapport hvor en kan finne diverse endringer utført for operatører. Følg følgende menypunkter:

            Rapporter → Operatørlister → Operatørhistorikk

For denne rapporten er det implementert noen endringer både i bestillingsbildet, og i selve rapporten. Disse endringene svarer på behov for å finne hvilke operatører som er avsluttet automatisk av den planlagte oppgaven.

Nedenfor er vist nedtrekksliste under hendelse. Her ser vi en ny hendelse som en kan velge (Operatør avsluttet som inaktiv). Ved å velge denne vil rapporten vise alle operatører som er satt inaktiv av vår planlagte oppgave i valgt tidsperiode.

I rapporten kan vi i eksemplet nedenfor se at Aud Alfhildsen ble avsluttet som inaktiv 12.09.2020.