Avlysning av time
Hvordan kan man dokumentere avtaler som blir avlyst av helsestasjon, foresatte/personen eller at foresatte/personen ikke møter opp til avtalen på helsestasjonen.
❌Hvordan kan man dokumentere konsultasjoner som blir avlyst enten av helsestasjon, eller av foresatte/personen, samt tilfeller hvor foresatte/personen ikke møter opp til avtalen, skal gjøres i tråd med gjeldende rutiner for den enkelte helsestasjon.
Avlysninger kan omfatte situasjoner der familien/personen ikke møter opp, kontakter helsestasjonen for å avlyse og samtidig ber om ny time, eller når helsestasjonen selv må avlyse en avtale.
Ansatte skal følge de rutiner som gjelder for avlysning ved egen helsestasjon. Det bør avklares hvor lang tid i forkant en avtale må flyttes før det defineres som en avlysning. Ved noen helsestasjoner anses alle flyttinger av avtaler som avlysninger – med tilhørende begrunnelse som både kode og tekst i journal. Andre kan velge å flytte en avtale dersom foresatte/personen ringer innen en gitt frist, eksempelvis frem til dagen før avtalen.
Status for kontakten registreres enten i timeboka i Hspro, eller direkte på kontakten i journalen. Ved avlysning endres status til "Avlyst".
Velg Avlyskode og Kontakten.
I beskrivelsefeltet kan du notere relevant informasjon knyttet til avlysningen. Denne teksten vil fremkomme på konteskjemaet.
I kontaktlisten i journalen vises det at kontakten er avlyst. All informasjon om avlysningen blir inkludert ved utskrift av journalen.